Notfallsonografie für Studierende
Abstract
Zusammenfassung. Praktische Basisfertigkeiten in der Sonografie sind seit 2018 ein obligatorischer Bestandteil der Ausbildung im Medizinstudium. Die Universitäten Basel und Bern vermitteln den Studierenden die Inhalte der POCUS-Komponente «Basis-Notfall-Sonografie» der SGUM und haben hierfür in einer Kooperation ein e-Learning «POCUS Notfallsonografie» entwickelt. Mittels dieses innovativen, als Blended Learning aufgebauten Kurskonzeptes erwerben die Studierenden so bereits im Studium Basiskenntnisse der Ultraschalldiagnostik, auf die sie in der Weiterbildung aufbauen können.
Abstract. Practical basic skills in sonography are a mandatory part of Swiss medical schools since 2018. The universities of Basel and Bern teach students the content of the POCUS component “Basic Emergency Sonography” of the SGUM and have developed the e-learning tool “POCUS Emergency Sonography” for this purpose in cooperation. By using this innovative blend- ed learning concept, students acquire basic skills in sonography and can build upon this know-how in their further education.
Bibliografie
Schweizerische Gesellschaft für Allgemeine Innere Medizin (SGAIM) . Übersicht Änderungen Revision Weiterbildungsprogramm 1.1.2022. 2022. https://www.sgaim.ch/fileadmin/user_upload/Weiterbildung/Revision_WBP_AIM_Aenderun gen_Tabelle_STB_def_de.pdf; letzter Zugriff: 11.03.2022.PROFILES; Principal Objectives and Framework for Integrated Learning and Education in Switzerland. Bern: Joint Commission of the Swiss Medical Schools; 2017. http://www.profilesmed.ch/doc/Profiles_2017.pdf; letzter Zugriff: 11.03.2022.
.3rd. Test-enhanced learning in medical education. Med Educ . 2008; 42 (10):959–966. DOI: 10.1111/j.1365-2923.2008.03124.x.
Longitudinal Ultrasound Curriculum Improves Long-Term Retention Among Internal Medicine Residents. J Grad Med Educ . 2015; 7 (3):454–457. DOI: 10.4300/JGME-14-00284.1. PMID: 26457155; PMCID: PMC4597960.
,Spacing effects and their implications for theory and practice. Educ Psychol Rev. 1989; 1 ,309–330. https://doi.org/10.1007/BF01320097.
.Understanding the experience of being taught by peers: the value of social and cognitive congruence. Adv in Health Sci Educ . 2008); 13 , 361–372. https://doi.org/10.1007/s10459-006-9049-8.
,