Skip to main content
Aus der Praxis – für die Praxis

Fallverantwortung Pflege am Klinikum Neumarkt

Ein Rahmen zur konsequenten und personzentrierten Umsetzung des Pflegeprozesses

Published Online:https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000839

Zusammenfassung.Hintergrund: Eine wesentliche Voraussetzung für die Umsetzung einer personzentrierten Praxis ist eine Arbeitsumgebung, die eine professionelle Beziehungsgestaltung unterstützt. Folglich wurde im Kontext der Praxisentwicklung am Klinikum Neumarkt ein Fallverantwortungskonzept implementiert, das den Rahmen zur Umsetzung einer personzentrierten und systematischen Pflegeprozesssteuerung bietet. Im Spannungsfeld ökonomischer und pflegefachlicher Ansprüche gilt es, den Nutzen des Konzepts nachzuweisen. Zielsetzung: Das Vorhaben exploriert die Auswirkungen des Konzepts aus Sicht der Patient_innen, des interprofessionellen Teams und aus ökonomischer Perspektive. Methoden: Die multiperspektivische Evaluation erfolgte durch Einzelinterviews und eine ökonomische Routinedatenanalyse. Ergebnisse: Die Patient_innen und das interprofessionelle Team nehmen unter anderem eine personzentrierte Versorgung sowie die Steuerung des Pflegeprozesses wahr und weisen zugleich auf benötigte Ressourcen hin. Die Anzahl abgerechneter PKMS-Entgelte ist, bei den nach dem Fallverantwortungskonzept versorgten Patient_innen, signifikant erhöht (Odds Ratio: 4,00, 95%-Konfidenzintervall [2,15; 8,01], p < 0,001). Diskussion: Die Ergebnisse geben erste Hinweise auf die Wirksamkeit des Konzepts in Bezug auf eine systematische und personzentrierte Steuerung des Pflegeprozesses sowie auf die Rechtfertigung eines höheren Ressourceneinsatzes. Grenzen und Transfer: Die Implementierung des Konzepts ist eine einschneidende Veränderung für alle Beteiligten, die der Einbettung in eine strategische Praxisentwicklung bedarf.


The Neumarkt concept of nursing case responsibility: A framework for consequent and person-centred realization of the nursing process

Abstract.Background: An essential requirement for the realization of person-centred practice is a practice environment, that supports the forming of professional nurse-patient-relationships. Therefore, Klinikum Neumarkt implemented in context of practice development a concept for nursing case responsibility, that offers a framework for a person-centred and systematic coordination of the nursing process. Because of the existing conflict between economic and nursing interests, it is essential to prove the effectiveness of the concept. Aim: Our aim was the exploration of the effects of the concept implementation from the patient’s as well as the interprofessional team’s perspective, including the economic implications. Methods: The multiperspective evaluation was conducted with individual interviews and an economic analysis of hospital routine data. Results: The patients and the interprofessional team perceive a person-centred care and coordination of the nursing process. They also point out the required resources. The economic results show a significantly increased revenue through better documentation of complex nursing situations of patients included in the concept (Odds ratio: 4.00, 95%-Confidence Interval [2.15; 8.01], p < 0.001). Discussion: The results provide evidence of the efficacy of the concept for a systematic, person-centred coordination of the nursing process and justify an increased use of resources needed. Limitations and transfer: The implementation of the concept is a drastic change for everyone involved and needs to be embedded in a strategic practice development.

Literatur

  • Abt-Zegelin, A. (2015). Wo ist der Pflegeprozess? – Einige persönliche Anmerkungen. Die Schwester Der Pfleger, 54 (2), 60 – 62. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ausserhofer, D., Zander, B., Busse, R., Schubert, M., De Geest, S., Rafferty, A. M. , et al. (2014). Prevalence, patterns and predictors of nursing care left undone in European hospitals: Results from the multicountry cross-sectional RN4CAST study. BMJ Quality & Safety, 23 (2), 126 – 135. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Bachmann-Mettler, I. (2007). Das Bezugspflegekonzept am Universitätsspital Zürich. In M. Mischo-Kelling P. Schütz-Pazzini (Hrsg.), Primäre Pflege in Theorie und Praxis (S. 371 – 389). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Benner, P. (2017). Stufen zur Pflegekompetenz: From Novice to Expert (3. Auflage). Bern: Hogrefe. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Berlepsch-Schreiner, H. & Kipp, R. (2016). Bezugspflege braucht eine Teambasis. Krankenpflege. Soins Infirmiers, 6 (109), 18 – 21. First citation in articleGoogle Scholar

  • Butler, M., Schultz, T. J., Halligan, P., Sheridan, A., Kinsman, L., Rotter, T. et al. (2019). Hospital nurse-staffing models and patient- and staff-related outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews, 4 , CD007019. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Craig, P., Dieppe, P., Macintyre, S., Michie, S., Nazareth, I. & Petticrew, M. (2008). Developing and evaluating complex interventions: The new Medical Research Council guidance. The BMJ, 337 , a1655. https://doi.org/10.1136/bmj.a1655 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Deiters, M., Garcia, E. & Lopez-Anaya, S. (2010). Der Pflegeprozess – Freud und Leid der Pflege. PADUA, 5 , 12 – 14. First citation in articleGoogle Scholar

  • Deutsches Netzwerk für Qualitätsentwicklung in der Pflege (DNQP) (2019). Expertenstandard Entlassungsmanagement in der Pflege (2. Aktualisierung). Osnabrück: Schriftenreihe des Deutschen Netzwerks für Qualitätsentwicklung in der Pflege. First citation in articleGoogle Scholar

  • Eberhardt, D. (2017). Praxisentwicklung als strategischer Rahmen für die Implementierung akademischer Pflegerollen. Klinische Pflegeforschung, 3 , 15 – 27. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ferrua, R., Nelson, J. W., Gatta, C., Croso, A., Gilot, C. B. & Molin, A. D. (2016). The Impact of the Primary Nursing Model on Cultural Improvement: A Mixed-Method Study. Creative Nursing, 22 (4), 259 – 267. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Grossmann, F. F., Barandun Schäfer, U., Lieshout, F. van & Frei, I. A. (2018). Personenzentriert pflegen am Universitätsspital Basel: Eine Annäherung an das Person-Centred Practice Modell. PADUA, 13 (1), 7 – 12. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Handel, E., Dobrin Schippers, A., Fröhlich, M. R. & Spirig, R. (2011). Fallverantwortung ist Voraussetzung für die patientenorientierte Pflege. Competence, 3 , 24 – 25. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hasegawa, T., Ogasawara, C. & Katz, E. C. (2007). Measuring Diagnostic Competency and the Analysis of Factors Influencing Competency Using Written Case Studies. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications, 18 (3), 93 – 102. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Ho, D., Imai, K., King, G. & Stuart, E. A. (2011). MatchIt: Nonparametric Preprocessing for Parametric Causal Inference. Journal of Statistical Software, 42 (1), 1 – 28. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kuckartz, U. (2018). Qualitative Inhaltsanalyse. Methoden, Praxis, Computerunterstützung (4. Auflage). Weinheim: Beltz Juventa. First citation in articleGoogle Scholar

  • Manley, K., Jackson, C. & McKenzie, C. (2019). Microsystems culture change: A refined theory for developing person-centred, safe and effective workplaces based on strategies that embed a safety culture. International Practice Development Journal, 9 (2), 4. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Manley, K., Sanders, K., Cardiff, S. & Webster, J. (2011). Effective workplace culture: The attributes, enabling factors and consequences of a new concept. International Practice Development Journal, 1 (2), 1. First citation in articleGoogle Scholar

  • McCance, T., Gribben, B., McCormack, B. & Laird, E. A. (2013). Promoting person-centred practice within acute care: The impact of culture and context on a facilitated practice development programme. International Practice Development Journal, 17 . First citation in articleGoogle Scholar

  • McCance, T. & McCormack, B. (2021). The Person-centred Practice Framework. In B. McCormack T. McCance C. Bulley D. Brown A. McMillan S. Martin Hrsg., Fundamentals of Person-Centred Healthcare Practice (1. Auflage) (S. 23 – 32). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Ltd. First citation in articleGoogle Scholar

  • Naef, R., Ernst, J. & Petry, H. (2019). Adaption, benefit and quality of care associated with primary nursing in an acute inpatient setting: A cross-sectional descriptive study. Journal of Advanced Nursing, 75 (10), 2133 – 2143. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Slater, P., McCance, T. & McCormack, B. (2015). Exploring person-centred practice within acute hospital settings. International Practice Development Journal, 5 (9), 1 – 8. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Swart, E., Gothe, H., Geyer, S., Jaunzeme, J., Maier, B., Grobe, T. G. et al. (2015). Gute Praxis Sekundärdatenanalyse (GPS): Leitlinien und Empfehlungen. Das Gesundheitswesen, 77 (02), 120 – 126. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Belle, E. van, Giesen, J., Conroy, T., Mierlo, M. van, Vermeulen, H., Huisman de Waal, G. et al. (2020). Exploring person-centred fundamental nursing care in hospital wards: A multi-site ethnography. Journal of Clinical Nursing, 29 , 1933 – 1944. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar